ervaring eerste 5 weken

13 juni 2017 - Gräfelfing, Duitsland

Hallo mijn naam is Hicham Omar Ouali en ik loop stage in Fleurametz Cash and Carrry in München en ik ga een stukje vertellen over mijn ervaring hier in München.

​DE REIS

ik zelf ben nog nooit in een vliegtuig dus vond het heel gaaf om voor het eerst in de vliegtuig te zitten dat neem ik dus ook mee als eerste ervaring. Aangekomen in 'München viel het weer jammer genoeg niet mee en regende het best hard. Frank Heemskerk (stagebegeleider) had mij goed opgevangen op het vliegveld en gebracht naar het hotel. een maal aangekomen in het hotel moest ik natuurlijk wennen aan de Duitste taal. Het viel best mee hoe gastvrij de werkers in het hotel waren maar dat bracht geen slechte eerste indruk, want ik ging gelijk op zoek naar een supermarkt wat echt tegenover mijn hotel was. Zo ging ik de buurt verkennen en opzoek naar plaatsen waar ik me zeker regelmatig kon vermaken.

​EERSTE 5 WEKEN ERVARING STAGE

​Een dag nadat ik aangekomen was moest ik natuurlijk gelijk aan de slag op stage. ik kreeg op mijn eerste dag een rondleiding door het bedrijf om een beeld te krijgen wat ik allemaal ga leren en hoe het bedrijf te werk gaat. Ik was aangekomen in de week waarin Moederdag was en dat betekent natuurlijk voor alle bedrijven die in de business flowers zitten dat het de piek van het jaar is. toen ik eenmaal begon met werken werd ik meteen gesteund door de collega's en lagen ze me het goed uit wat ik precies moet doen en hoe ik het moet doen. Frank heeft het natuurlijk heel druk met klanten en je kan ook zien dat de klantencontact heel belangrijk is in dit bedrijf en dat was ook zeker te zien. ik kreeg als opdracht van Frank om ervoor te zorgen dat de presentatie van de producten er zeer goed uit moeten zien de werkvloer netjes houden. Dat heb ik opgenomen en was meteen aan de slag gegaan. na een week of twee kreeg ik een beeld van hoe het bedrijf nou in zijn werk gaat en hoe belangrijk vele delen zijn van het bedrijf. je kan zeggen dat schoonmaken bijvoorbeeld helemaal nergens op slaat, maar hoe netter de werkvloer hoe netter de presentatie van onze producten en dat trekt natuurlijk klanten aan. en zo ben ik ongeveer 5 weken door gegaan. In deze 5 weken heb ik geleerd hoe het bedrijf in zijn werk gaat en wat er allemaal aan gedaan moet worden om het bedrijf blijvend te laten draaien.

​CULTUUR MÜNCHEN

​ik moest zeker wennen aan het cultuur in München aangezien ik er nooit ben gekomen. ik ben een aantal keer in Duitsland geweest maar ik moet eerlijk zeggen dat elke plek een andere sfeer heeft. In Düsseldorf zijn de mensen bijvoorbeeld best gesloten, maar in München is het heel anders de mensen zijn hier open en leren graag nieuwe mensen kennen en houden van een leuke gesprek. in Nederland zou iemand mij niet makkelijk de weg willen wijzen, maar in München heeft niemand me nog afgewezen om de weg te wijzen of te helpen om naar huis te gaan (hier doen ze echt de moeite voor je). Op mijn eerste dag wou ik de stad bezoeken en wist ik in godsnaam niet waar ik heen moest aangezien ik het openbaarvervoer niet begreep. gelukkig kwam ik een wat oudere dame tegen die me heel de reis gezelschap heeft gehouden omdat ze niet wou dat ik ging verdwalen (wat aardig). 2 weken in Duitsland en nu al een fout gemaakt. Ik had de verkeerde trein gepakt waar mij  ticket dus niet geldig was. toen de conducteur kwam meldde ze me dat ik niet het goede kaartje had en dus een boete kreeg. ik probeerde natuurlijk uit te leggen dat ik hier niet vandaan kom en op de verkeerde trein ben gestapt. op een gegeven moment kwam er een man bij die me gelukkig hielp en goed Engels sprak dus kon wat makkelijker met hem communiceren. Ze zei dat ze het door de vingers ziet maar dat ze het niet weer wil hebben en kwam ik gelukkig af van een boete van 60 euro hahaha. Ik zelf vind dat de oudere mensen in München echt heel gezellig zijn ik kom er elke dag wel een tegen in de trein of op straat en die gewoon gezellig een gesprek aan gaan en hun levensverhaal met mij delen. wat wel een mindere ding is in Duitsland is dat ik de geur echt niet kan uitstaan overal ruikt het wel in mijn mening gewoon vies ik begrijp zelf niet hoe ze zo kunnen leven maar goed denk dat ze er gewoon aan gewend zijn.

1. Annemieke:
    Ha Hicham,
    Wat schrijf je leuk over hetgeen je meemaakt op je stage en daarbuiten. Eén groot avontuur daar! Genietse nog!
  2. Frans:
    Hoi Hicham,

Wat een aardige mensen! Had ik eigenlijk niet verwacht want mijn beeld bij zuid-duitsers is dat ze allemaal dikke nekken zijn en in een dikke Audi / Mercedes rijden maar goed, leuk dat ik er naast zat. Kan je ook foto's nog laten zien hoe mooi het nu wordt? Ben wel benieuwd.
  3. Christian Bauhaus:
    Hey Hicham,

Leuk om te lezen...je hebt je je doelen SMART geformuleerd! Ook is het reisbericht over Duitsland erg interessant om te lezen...zeker omdat het mijn vaderland is. Ik wens je verder een leuke en leerzame stage.

Viele Gruesse,
    Christian